søndag 11. mai 2014

En liten weekend i Danmark

Vi besøkte blant annet Randers Regnskov

Ja, Danmark er og blir vårt nærmeste ferieland :).

1.mai var fruen invitert til å holde et foredrag på en konferanse i Årshus, og vi slo likegodt til å dro nedover hele familien. De fleste vi kjenner som drar på familiehelg til Danmark, velger å bo på et av de mange feriesentrene som ligger "like over dammen". Vi derimot var lite interessert i å re opp senger og lage vår egen mat, så vi gikk for hotellferie. For en kort weekend er det helt perfekt. Og vi liker også å teste ut hvordan det er å være på "byferie" med småfolket.

Vi hadde mange planer på blokken, men det viste seg at de fleste parkene vi ville besøke ikke åpnet før noe senere i mai. Så derfor ble det slik at mens fruen holdt foredrag, dro Støle og småfolket til Randers Regnskov. Det var en topp park, og småfolket synes lekeområdene utenfor var aller best. Men inne var det også mye spennende å se. Her fikk man komme nært på både fisker, sommerfugler, apekatter og andre kreaturer som befinner seg i regnskogen.

Lek ute er likevel alltid det beste. Og været var bra, så da ble det både klatring, skyting på blink, hindreløype og mulighet til å klappe grisene.

Moro å klappe griser

Moro å prøve jungelbilen i Randers Regnskov

Etter turen i Randers Regnskov kjørte vi opp til Ålborg. Dette er en by både Støle og Sørvig har nært forhold til (hvem som bor i Kristiansand har ikke det?), men det er første gang vi er her på byferie med småfolket. Det var veldig bra! Vi bodde på Hotel Chagall, et lite hotell som ligger bare et steinkast unna Algade og shoppinggaten. Det var ikke vårt første valg, men eneste som hadde ledig familierom/4-manns rom. Hotellet er blitt pusset opp i senere år, og rommet vi fikk var helt greit. Ikke noe 5-stjerners, men med småfolket passet dette fin. Grei og enkel frokost, som også hadde havregryn på menyen! Da var ihvertfall minstejenta godt fornøyd. Pluss for det, samt romslige rom og sentral beliggenhet. Og gratis internett!

Ålborg
Vi hadde tenkt oss på tivoli i Ålborg. Stort var sjokket da vi oppdaget at det ble nedlagt i 2013. Dermed ble vi nødt til å tenke kreativt, og endte opp med å gjøre ting vi ikke har gjort før i Ålborg. Med stor suksess. Ok, vi har vært i Ålborg Zoo tidligere, så det ble gjenbesøk her. To år siden forrige gang, og vi digger det nye lekeområdet de har fått på plass midt i hjertet av parken. Dinosaurstien falt også i smak, og vi synes det er kjempemoro å se isbjørnene leke. I tillegg fikk vi klappet en liten sjiraff (hele Afrika-området i parken er kjempefint!). Og hyggelig er det også at vi som årskortholdere i Kristiansand Dyrepark får halv pris på inngangen i parken. We like!

Stengt tivoli åpnet for en tur opp i Ålborgtårnet. For danskene er dette sikkert veldig høyt, men det var det jammen med for oss også. Fin utsikt, og vi nøt en enkel lunsj (danske pølser selvsagt) med en øl til de voksne og sodavann til de små.
Dinosaurer i Ålborg Zoo

Isbjørnene leker seg i bassenget  - Ålborg Zoo

Vi gjør ting vi ikke har gjort før: lunsj i Ålborgtårnet!

Under bakken

Dersom du har vært i Ålborg, så har du sikkert vært innom kjøpesenteret Salling. Rett utenfor inngangen fra gågatesiden står det en heis. Har du sett den? Vi hadde fått et tips om at denne heisen leder ned til et underjordisk museum! For 40 danske kroner som vi puttet på en automat utenfor heisen, gikk vi under bakken. Bokstavelig talt! Her er det bygd opp et musuem som viser ruinene av det gamle Gråbrødreklosteret som lå her på 1300-tallet. Tenk at vi aldri har visst om det før! Og ungene synes det var kjempespennende å trykke på knapper som viste jordlag, murer og dører i ruinene. Og ikke minst var det spennende å se skjelettene fra gravfunnene som ble gjort i forbindelse med utgravningen. En tur under bakken anbefales virkelig, om du er på voksentur eller med småfolk i Ålborg.
Gjett om småfolket synes dette var spennende!

Sjarmerende Ålborg

Både små og store koste seg i solen på Søgaards Bryghus midt i Ålborg

Skagen

Blir et langt innlegg dette her, men det er mye man kan oppleve på kort tid når man er i Danmark. Så før SuperSpeed tok oss tilbake til Norge og Kristiansand, tok vi likegodt en tur innom Skagen. Yndet reisemål for syklister (øh... mest de som sykler for moro), par og barnefamilier. Vi har ikke vært noe særlig i Skagen tidligere, så det var hyggelig med en tur på stranden, slentretur i gatene og kjøretur rundt i byen for å se alle de utrolig hyggelige gule husene som er så typisk for Skagen. Et sted vi nok må tilbake - dog uten småfolk kanskje :)

Takk for oss for denne gang, herlige Danmark.
Vi kommer snart tilbake - det er jo tross alt bare 3 timer og 15 minutter med SuperSpeed over dammen fra her vi bor :)