fredag 2. oktober 2015

Lesetips i høstferien

Verdt å lese: "Jeg har ventet på deg" av Mirjam Kristensen. 
Som vanlig har Sørvig drasset med seg en bunke bøker på ferietur. Dog ikke like mange som vanlig, og med litt mer varierende kvalitet.

Men en liten beskjeden bok kom i siste liten med i kofferten. Og det viste seg å være en bok som uten tvil kommer helt i toppen av "beste bøker i 2015" for Sørvig.

Den lille STORE boken "Jeg har ventet på deg" av Mirjam Kristensen anbefales herved!

Handlingen utspiller seg rundt hendelser på en sørlandsk øy under krigen (det må bare være Svinør, hvor ellers finner vi en engelsk rosehage?) og opp mot vår tid. Jeg ble bergtatt fra første side, og ønsket bare at boken skulle vare og vare...

Jeg har jo fått med meg at Mirjam Kristensen fra Sørlandet har vunnet priser både her og der, men jeg må vel være å regne som en "late adopter" i forhold til å lese noe av henne. Shame on me! Jeg har gått glipp av noe. Eller for å si det på en annen måte: nå har jeg "oppdaget" henne, og gleder meg til å komme hjem å kjøpe andre bøker av Kristensen.

Nå begynner lesebunken å tynnes voldsomt, så jeg har dag pløyet meg gjennom "left over" biblitoket her på Kolitsani. Mye tysk og fransk. Det går dårlig. Så jeg ender vel opp med noe lettfattelige greier. Ok, så de hadde Villanden av Ibsen liggende. Men DER går grensen for hva jeg lar meg rive av med i ferien. Jeg har ennå traumer etter at vi ble tvunget til å se fjernsynsteaterets filmatisering av Villanden på skolen i hine hårde dager. Navnet Hedvig får aldri noe gehør hos meg etter den forestillingen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar