torsdag 1. oktober 2015

Life on Ios

Deilig liv på Ios.
I dag er det 1.oktober. Og vi ligger paddeflate i solsteika på Kolitsani View. Det må innrømmes: vi var litt skeptiske til å reise på øyhopping helt på tampen av september. Men vi er blitt SÅ positivt overrasket. Det har vært varmt og deilig hele tiden, med opp mot 30 grader i lufta og 25-26 grader i vannet. Sistnevnte spesielt digg for småfolket. Det har vært bading i timesvis på stranda og mye plasking i bassenget.

Bøtteballetten på tur til Ios (foto: B.Klækken)

I går ble det et lite værskifte her på Ios, og vinden blåser heftig rundt hushjørnene. Her gjelder det å holde både på parykker og solhatter :). Men så fort sola er fremme så er det bare deilig. Akkurat nå slækker vi på Kolitsani mens guttene er hos frisøren (!). I ettermiddag har vi tenkt oss på stranden igjen, etter at vi går ettermiddag hadde mange deilige timer der. Det er mange fine strender på Ios, men den mest populære heter Mylopotas. I juli måned er det stappfullt av ungdommer og turister på stranden, men nå i slutten av september er det herlig folketomt med bare noen få villfarne reisende som oss selv.

Fremdeles er de beste restaurantene og "smoothie" barene åpne, så vi lider ingen nød.

Kveldstemning på Kolitsani

Ut å spise

Selv om det er tampen av sesongen så er det flere restauranter åpne. Vi spiser MASSE. Og Sørvig går gang på gang i fellen med å over-bestille mat. Til Støles store frustrasjon. Men god mat er halve turen, så om det blir litt mye innimellom så støtter vi jo gresk øy-økonomi i lavsesongen :).

I går spiste vi på en Thai/gresk (!!) restaurant som heter Sawadee. Utrolig god mat, og red curry´n sto på ingen måte tilbake for det vi har spist i Thailand. Snarere tvert i mot - den hadde fraspark så det holdt! Vi har også vært på Lord Byrons, et sted like ved torget som flere av dere som har vært med oss til Ios tidligere sikkert kjenner til. Maten var kjempegod. Men røya som jobber der kan de godt sende på første båt til fastlandet. For makan til surpromp skal man lete lenge etter. Skulle nesten tro hun ikke var interessert i å ha gjester. Kan det være at vi var litt mange? Og kanskje litt for mange barn? Vel vel... dit går vi ikke tilbake :). God mat er ikke alt - vi må også føle oss velkomne.

Helt utslitt etter middag

Ipad saves the day :)

Rett og slett litt småskremt Støle på Lord Byrons. Røya til venstre kan sendes til fastlandet asap tenker vi :)

Småfolket koser seg

Det er bare så fint å reise på tur med jevnaldrende barn! Utrolig nok klikket ungene med en gang, så her lekes det høyt og lavt, spilles og småkjekles over en lav sko. Det er veldig moro, og vi tør nok håpe på en gjentakelse av den miksen ved senere anledning. Spesielt moro er det når guttene drar på utflukt på egenhånd. Vel, så veldig populært var det ikke da vi plutselig hørte kirkeklokkene remje over dalen. For deretter se to ekstatiske smågutter langt i det fjerne der de sto på taket av kirken og svingte i klokkene. Da kom Sørvigs MEGET høye røst til god nytte. Trolig ble kommandoen om å komme seg ned fra det taket faderlig fort hørt helt over til Santorini. Men pytt... Respekt for lokal kultur og hellligdom må de bare lære seg.

Småjentene har også vært på shopping, og kjøpt all verdens dill og dall. Men det hører vel med det også :).
Her lekes det...

Stolte jenter som har vært på shopping.