søndag 15. februar 2015

Tips til ferielektyre på starten av 2015


Det hersker liten tvil om at Sørvig er en ekte lesehest på tur. Ekstra stor koffert må til for å få plass til et utvalg av bøker som forhåpentligvis rekker til å holde ei uke eller to av ferien.

Det er litt vilkårlig hva som blir med på tur. Det som ligger i utsalgsbunken eller på topp lista hos bokhandleren - det spiller ikke så stor rolle. Så som dere ser så er det litt hummer&kanari i bunken som er gjennomlest til nå. Men et par skikkelig godbiter som får en ordentlig anbefaling fra meg er det også med i bunken.

1. Lars Myting - "Svøm med dem som drukner"
Denne boka har så langt en knepen førsteplass før nummer to på lista. Fra første side skjønte jeg at dette var ei bok for meg. Hvem blir ikke nysgjerrig på å finne ut hva som egentlig skjedde i den dagen i 1971 da to unge mennesker blir funnet drept i en skog i Frankrike. Og deres 3-årige sønn er sporløst borte. Bare for å dukke opp et helt annet sted i Frankrike 4 dager senere...

2. Fredrik Backman - "Mormor hilser og sier unnskyld"
Denne boken altså. MÅ leses. Her ser vi livet gjennom øynene til 7 år gamle Elsa. Hun er så heldig at hun nok har hatt verdens kuleste og sprøeste mormor. Gjennom både humor og alvor får vi følge livet til disse to og de menneskene de har rundt seg. Det er største alvor at Elsa ikke har noen venner. Det er også største alvor at mormor dør. Men det er en glede å lese om hvordan mormor hjelper Elsa til å takle det å ikke å ha venner, det å være annerledes og det å oppleve stor sorg. Denne boka burde vært obligatorisk for alle som har barn, tenker å få barn, jobber med barn eller i det hele tatt har vært barn en gang.

3. Pierre LeMaitre - "Alex" 
Okei. Jeg er ennå litt flau over at jeg var direkte lite hyggelig i bokandleren da den unge jenta der ikke kjente til den nye krimromanen "X". Som jeg feilaktig trodde den het. Denne er spådd å være årets krimroman i 2015. Ja, jeg synes den var bra. Men nei, jeg synes ikke den slo beina under våre dyktige nordiske krimforfattere. Men verdt å lese om du liker krim med en "twist".

4. Jan-Philipp Sendker - "Kunsten å være den du er"
Denne boka er fin. Og etter å ha lest den første "Kunsten å høre hjerteslag" må jeg si at oppfølgeren følger bra opp (bra setning, he he...). Jeg liker bøker som tar oss inn i andre kulturer og verdenshjørner. Handlingen utspiller seg i New York og Burma, og viser på en fin måte forskjellene i hvordan vi lever i den vestlige verden kontra livet på landsbygda i Burma. Det er også en fin fortelling om hva som er viktig i livet, og hvordan det aldri er for sent å endre seg eller å lære "kunsten å være den du er". Fint språk, fine beskrivelser av mennesker og skjebner som livet gir.

De andre bøkene i bunken er resultat av "billig-kroken" i bokhandleren. Helt greit, men ikke noe mer. Forsåvidt så var det artig å lese "Wonderboy" og oppfølgeren "Fyrsten", men ikke noe som går inn i minneboka. Den siste der - vel, den går det 14 på dusinet av. Grei nok bassenglektyre.

Jeg har fremdeles 2-3 bøker igjen i bunken min. Og ser også at det er flere bøker i "bytte-børsen" i restauranten. I tillegg så har jeg lastet ned noen bøker på padda, så dette bør holde helt i mål håper jeg :).

God lesning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar